Zoeken

Havenbedrijf Rotterdam opent ‘Container Exchange Route’

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft begin deze maand de officiële opening van de Container Exchange Route (CER) gevierd. Het 17 kilometer lange wegennetwerk, aangelegd door VolkerWessels ondernemingen KWS en Van Hattum en Blankevoort, verbindt terminals, distributiecentra en andere belangrijke containerbedrijven op de Maasvlakte. De opening van de CER, een project in opdracht van het Havenbedrijf, markeert het einde van een lang traject met als doel de efficiëntie van het uitwisselen van containers in de haven te verhogen en de verbindingen met het Europese achterland te optimaliseren.

CER Route Rotterdam

De Container Exchange Route in vogelvlucht

De CER, een gesloten wegennetwerk van 17 kilometer, is ontworpen om de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid van containeruitwisseling in de Rotterdamse haven te bevorderen. Het verbindt terminals, depots, distributiecentra en de Rijksinspectieterminal op de Maasvlakte, waardoor containers niet langer over de openbare weg hoeven te worden vervoerd. Hierdoor wordt niet alleen tijdswinst geboekt, maar ook de verkeersveiligheid verbeterd en de emissies verminderd.

Bijzondere werkzaamheden en betrokkenen

Het project omvatte de aanleg van een circa 14 kilometer lange, doorgaand gewapende betonnen wegconstructie (DGB). Deze constructie bestaande uit drie verschillende elementen, kent een langere levensduur en heeft weinig onderhoud nodig. Daarnaast werden drie gelijkvloerse wegkruisingen, één gelijkvloerse spoorkruising en drie spoorviaducten gerealiseerd, evenals de volledige technische installatie voor veilig gebruik.  De aannemerscombinatie koos ervoor het project in te richten volgens de strategie 'Top In Projecten', waarbij geleerde lessen en ervaringen uit eerdere projecten werden geïntegreerd.

De weg naar duurzaamheid

Een opvallend aspect van het project was de installatie van een mobiele betoncentrale in Rozenburg. Hiermee werd ter plaatse zowel constructiebeton als schraalbeton geproduceerd voor de DGB-constructie. De recycling van betonpuin door Julianahaven Recycling, een KWS-onderneming, droeg bij aan de verduurzaming van het project.

Bouwen aan de toekomst: Rotterdam World Gateway

Terwijl de feestelijke gloed van de opening van de CER nog vers is, kijkt KWS al vooruit naar toekomstige projecten. Vanaf begin 2024 zal KWS werken aan de uitbreiding van het bestaande terminalterrein aan de Prinses Amaliahaven op de Maasvlakte. In opdracht van Rotterdam World Gateway (RWG) zal KWS een volautomatische en CO2-neutrale terminal realiseren, die naadloos wordt aangesloten op de CER-Route.

 

"De officiële opening van de Container Exchange Route is een mijlpaal voor KWS en Van Hattum & Blankevoort. Het is geweldig om te zien hoe dit project, dankzij de inzet van ons team en de strategische aanpak, nu operationeel is."

Pieter Ahsman Vestigingsdirecteur KWS Rotterdam - Zwijndrecht